Články

10 tipů na svěží jarní jídelníček

Jaro nesymbolizuje jen obnovu a znovuzrození, ale je zároveň příležitostí k očistě. Jarní detoxikací zbavíte tělo zbytečných škodlivin – toxinů, které se nám v těle nahromadily v průběhu zimního období a také načerpáte potřebnou energii. Probuďte v sobě na jaře novou energii správným pohybem, relaxací a vyváženou stravou.

Jarní jídelníček, který Vás nabije energií!

Co by nemělo ve Vašem jarním jídelníčku chybět a čemu se naopak vyvarovat? Vyzkoušejte rady od naší nutriční terapeutky a očistěte nejen své tělo, ale i duši.

1. Nastartujte svůj den sklenicí vlažné vody s citrónovou šťávou

Nejen, že ihned po probuzení hydratujete své tělo, dodáte mu také pěknou dávku vitaminu C, který podpoří vaši imunitu. Vlažná voda je skvělým pomocníkem, pokud trpíte zácpou.

2. Načerpejte energii

Potřebujete-li nějaké životabudiče, hledejte je v přírodě. Opusťte kofein, alkohol a nikotin a zařaďte raději bylinky nebo klíčky (echinacea, kontryhel, máta, lichořeřišnice, klíčky z řeřichy, mungo fazolek nebo čočky).

3. Nabijte svůj jídelníček vitamíny

Vitamíny si náš organismus nedokáže vyrobit sám, proto jsme odkázáni na konzumaci potravin na vitamíny bohatých. V případě nachlazení si můžete připravit horký nápoj ze zázvoru, citrónu a medu. Za zmínku stojí vitamin D, který naše tělo získává působením slunečního záření, a jelikož v zimě sluníčko vysvitne jen na krátkou dobu měli bychom první jarní paprsky využít k "doplnění zásob".

4. Dejte šanci zelené

Zelená listová zelenina je bohatá na vitaminy, minerální látky a kyselinu listovou. Za zelené zbarvení mohou tzv. glukosinoláty, obsahující síru, která je spojována i se sníženým rizikem výskytu některých druhů rakoviny. Dopřejte si špenát, brokolici, růžičkovou kapustu, chřest, řapíkatý celer, hlávkové zelí i okurku.

5. Nezapomínejte na vlákninu

Vláknina obsažená v zelenině, ovoci, luštěninách nebo celozrnných výrobcích působí protektivně na Vaše zažívání, napomáhá snižování cholesterolu v krvi a udržuje stabilnější hladinu krevního cukru.

6. Není tuk jako tuk

Nezavrhujte všechny tuky. Přestože je jarní jídelníček oproti tomu zimnímu odlehčený a tučné pokrmy rozhodně nejsou vhodné, všechny tuky špatné nejsou. V jarním jídelníčku najdou uplatnění zejména rostlinné oleje (řepkový, olivový i slunečnicový olej), zdrojem tuku jsou rovněž ořechy a semena.

7. Pravidelnost

Rozdělte svůj denní příjem do několika menších porcí a stravujte se pravidelně. Zdravý jídelníček je vyvážený, s dostatkem bílkovin, zdravých tuků a komplexních sacharidů.

8. Sůl nad zlato

Omezte příjem kuchyňské soli. Na dochucení pokrmů použijte čerstvé bylinky, šťávu z citrusů, jablečný nebo vinný ocet.

9. Pitný režim

Dbejte na dostatečný pitný režim. Denní příjem tekutin by měl být minimálně 30 – 40 ml/kg tělesné hmotnosti. Dostatečný pitný režim zajistí nejen hydrataci, ale napomůže odplavování škodlivých metabolitů z těla. Nejvhodnějším nápojem je pitná voda, dále minerální vody, neslazené čaje nebo ředěné ovocné a zeleninové šťávy.

10. Pravidelný pohyb

Zazimujte lyže a vytáhněte kolo, kolečkové brusle nebo jen tak vyrazte na procházku do přírody. Chůze je pro naše tělo nejpřirozenějším pohybem, zapojíte všechny svaly a načerpáte novou energii. Doporučený počet kroků za den je 10 000, pokud máte chytrý telefon nebo chytré hodinky můžete si počet kroků kontrolovat.

Stejný význam jako pohyb má pro organismus správná relaxace. Dopřejte svému tělu jarní regeneracitermálním parku TERMÁLY LOSINY, kde zpevníte svaly a načerpáte novou energii při pohybových aktivitách ve vodě. K odpočinku pak poslouží relaxační zóny s lehátky, odborné masáže a sauny.

 

0%

VODNÍ SVĚT:

10.00 - 20.00 hod.